SORTEDAMSHUS NYHEDSBREV
- Nyt fra
ejerforeningen til lejere og
ejere nr. 41, september 1999
Loftet
Nu er der endelig kommet en juridisk redegørelse
fra den uvildige advokat, som Bestyrelsen tog kontakt til efter
generalforsamlingen. Advokaten har foretaget sin vurdering på baggrund af de
fremsendte skøder, som blev indsamlet for snart to måneder siden. Efter at have
gennemgået det fremsendte materiale er det advokatens vurdering:
• At de enkelte ejerlejlighedsejere har en brugsret til de
pågældende loftslokaler, og denne brugsret skal naturligvis respekteres af
enhver tid værende ejer af de pågældende loftslokaler.
På baggrund af denne forpligtelse anser advokaten
det derfor også usandsynligt at nogen udefrakommende vil være interesserede i
at købe loftslokalerne, når de enkelte ejerlejlighedsejere har en brugsret, som
en mulig ny ejer ville være forpligtet til at respektere.
• Det er også advokatens vurdering, at ejerforeningen bør erhverve
loftslokalerne, såfremt disse kan købes for et symbolsk beløb, hvor det er hans
helt klare overbevisning at det skulle være muligt.
Bestyrelsen gav som følge af ovenstående vurdering
tilladelse til at advokaten tager kontakt til Tofte & Obbekjær fonden med
henblik på at finde en fornuftig løsning på sagen. Når der ligger et konkret
salgstilbud vil der blive indkaldt til ekstraordinær generalforsamling, således
at vi kan afgøre om vi ønsker at købe loftslokalerne. Det er i denne sag
bestyrelsens holdning, at det er i ejerforeningens interesse at få afsluttet sagen om loftslokalerne, således at vi engang for alle kan lave en fordeling af
loftslokaler, som tilgodeser alle, og dermed skabe et ejerforhold, som er
typisk for en ejerforening, nemlig at ejerforeningen ejer loft og kælder.
Mundfeld fik et mindre slagtilfælde for et par
måneder siden, og gav som følge deraf udtryk for at han gerne ville fratages de
meget fysisk krævende opgaver som f.eks. rengøring og snerydning. Det var i
samme forbindelse oplagt at se på, hvilke opgaver Mundfeld skal fortsætte med
at varetage og bliver følgende:
• Varmemesterfunktion, dvs. kontrol og
vedligeholdelse af fjernvarmeanlægget
• Fjernelse af graffiti - og maling på ny
• Nøglefunktion i forhold til håndværkere
Bestyrelsen vil sammen med Mundfeld udarbejde en
ny ansættelseskontrakt.
Det er vigtigt at understrege, at I fortsat kan
stadig gøre brug af Mundfelds råd og vejledning, men det er fremover ikke inkluderet i hans løn. Det betyder at man fremover , - når det er på eget
og ikke ejerforeningens initiativ -, må huske at give ham en passende
"aflønning", som f.eks. en blomst eller en flaske vin, hvis han har
hjulpet til.
Vedr.
Mundfelds boligforhold er det således, at han selvfølgelig bliver boende, men
fremover skal
betale
husleje på lige fod med andre lejere.
Rengøring
af trapper
Bestyrelsen har efter aftale med Mundfeld valgt at
give rengøringsopgaven til Louise Schou, Geert Schous datter, som mod en meget
rimelig betaling vil tage sig af trappevask frem til årsskiftet. Hovedtrapperne
vil blive vasket hver anden uge og bagtrapperne en gang om måneden. Hvis der
skulle blive behov for rengøring oftere, må vi tage det op igen.
Vi skal i løbet af efteråret indhente tilbud fra
forskellige "vicevært/rengøringsselskaber" for at undersøge hvad en
ordning, der inkluderer snerydning, vedligeholdelse og rengøring, koster. Hvis
I kender et godt firma, så giv besked til bestyrelsen.
Den nye gård
Rudy Hougaard afløser Geert Schou som kommunens og
ejerforeningens kontaktperson.
Gårdrydningskontoret har på ejerforeningens
initiativ lovet at de i forbindelse med opretning af vores nedløbsrør
udformning også vil lave en opretning af de nedsunkne belægningssten i langs
muren nedenfor Rudy og Lenes lejlighed. For at få lidt mere lys i gården tog
Rudy initiativ til at det store træ i midten af gården blev beskåret, hvilket
er sket. Derudover er det også blevet undersøgt, hvorfor der ikke er et skur
til storskrald, og begrundelsen fra Gårdrydningskontoret er, at hver enkelt
forening har deres egen storskraldsordning, hvorfor vores fortsætter uændret.
Endvidere er Gårdrydningskontoret blevet gjort opmærksom på at der mangler
randbeplantning i vores "lille" gård, og at porten til gården fra
Helgesensgade binder. Begge forhold bliver bragt i orden så hurtigt som muligt.
Istandsættelse
af opgang 65A
I juni holdt opgang 65A et malermøde hos Ambro
& Carla, hvor der blev set på farver og studeret vigtige detaljer. Her kom
beboerne hurtigt frem til at istandsættelsen af opgang 65A, skal tage
udgangspunkt i de farver der er i terrazzo belægningen, hvilket minder meget om
farvekonsulentens forslag. Der var heldigvis stor enighed om, hvilken farveskala, der skulle bruges, og
Pernille tog kontakt til Peter Maler for at indhente tilbud på istandsættelse
af opgangen. Han vil i løbet af september lave nogle farveprøver på væggene,
således at beboerne i opgang 65A kan finde frem til de helt rette nuancer.
Derudover er der blevet indhentet tilbud fra to
elektriker, og på det næste bestyrelsesmøde bliver det besluttet hvilket firma,
der får opgaven. Bestyrelsen har ønsket indhente to tilbud, for at kunne
sammenligne priser, da udgifterne til elektricitetsarbejdet faktisk udgør ca.
en fjerdedel af de samlede udgifter til istandsættelsen
En
regnfuld sommerfest
Lørdag
den 17 juli blev der holdt den årlige sommerfest. Ca. 20 personer var mødt op
iført varmt tøj og en god ret under armen. Der var alt fra fantastiske røgede
skiver af elsdyrkød direkte "importeret" af Gunilla med udsøgt sans
for delikatesser til klassiske, røde pølser til børnene. Vi nåede lige præcis
at sætte os til bords, hvorefter trommelyden af tæt regn blev baggrundsmusik
for festen. Børnene fortrak til de tilstødende lokaler - et lille telt, hvor de
nød hinandens selskab. På trods af vejret havde vi en dejlig fest, hvor sange
fra arkivet blev genopfrisket.
Hvem
vil arrangere et julearrangement?
Bestyrelsen foreslår, at der arrangeres et
julegløgg arrangement søndag den 28 november (første advent) i forbindelse med
at Svend Deth tænder julelysene for små og store... og Titus. Giv besked til
Pernille.